Kadro Yapısının İncelenmesi

Bir kadroda, mühendislerin neden belirli malzemeler, belirli boru birleştirme teknikleri, belirli tasarımlar ve komponetler kulandıklarını anlamak için önce kadronun ne gibi streslere maruz kaldığını incelemek gerekir.

Kadroda iki çeşit gerilim vardır. 

1- Statik gerilim; kadronun ağırlığı, bisikletçinin ve varsa yükünün ağırlığıdır.
2-Dinamik gerilim ise, bisikletin hızına, yolun durumuna ve fren koşullarına göre değişiklik gösterir.

Bu iki tür gerilim birbirleriyle etkileşerek dağ bisikleti kadrosunda hatırı sayılır yüklenmelere yol açar.


Dikkat edilirse önemli faktörlerden birisi, katedilen yolun durumudur. Eğer bu yol derin çukurlu, büyük taşlı ve de aşağı eğimli bir yol ise, bunun dinamik etkileri kadroda iyice hissedilir ve kadronun yapısının çok sağlam olmasının gerektirir. Son yıllarda dağ bisikleti kadro tasarımlarda ve malzemelerinde bu kadar çeşitlenme olmasının nedeni yol bisikletlerinde pek rastlanmayan bu problemlere karşı çözümler bulmak için çok çeşitli araştırmaların yapılıyor olmasıdır.

Kadroya üst taraftan yükleme yapan vektörler bisikletçinin kendisi ve varsa yükü ayrıca kadronunu ağırlığıdır. Yanlardan gelen stres ise, çoğunlukla ayakta ve yüklenerek pedal çevirme sonucu artar. Eğer kadroda, özellikle ayna yatağa bağlanan yatay bacaklarda tasarım ve malzeme iyi bir yapıda ise, kadronun geri kalan bölümlerinde oldukça büyük streslere yolaçar ve bisilet hızlı arazi inişlerinde dengesiz yolalır. Dinamik gerilimlerin en önemlisi kadroya alttan etki eder ve başedilmesi en zor strestir. Eğer bisikletçi ve kadro ağır, ayrıca bir de arazi koşullarında hızlı yol alınıyorsa özellikle kadronun alt bölümlerinde çok yük biner.

Dağ bisikletlerinin bozuk yollara dayanabilmesi için şu kriterler saptanmıştır.

  • Mümkün olduğu kadar küçük kadro yapısı.
  • Yerden yüksek ayna yatak yuvası (bu esnemeyen bir yapı ve altta daha fazla boşluk kazandırır).
  • Boru çaplarının artması (borularda rijidite sağlar).
  • Ön çatal borusu yatağının çapının artması (daha iyi şok yutulması ve dağılımı sağlar).
  • Oval, kare, dikdörtgen bitişli boru kesitleri (kritik noktalarda dayanıklılığı arttırır).
  • Kuvvetlendirilmiş arka çatal ve bacaklar.
  • Dövme ön ve arka mil yuvaları.
  • Ön ve arka amortisör (özellikle arazi inişlerinde).
Kadro Yapısının İncelenmesi Kadro Yapısının İncelenmesi Reviewed by Editor on Cuma, Mayıs 18, 2012 Rating: 5

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.