Kadro Geometrisi

Temel kadro geometrisi tanımak ve çeşitli ölçülerini kavramak bisiletin sürüş kalitesi hakkında karar vermeye yardımcı olduğundan çok önemlidir. Boruların uzunlukları ve açıları bisikletin manevra yeteneğini, sürücünün oturma pozisyonunun ve güç aktarım oranını belirler. Kadronun herhangi bir yerindeki bir ya da iki santimetrelik bir fark cok ciddi sonuçlara yol açar.

Kadro Geometrisi Kullanım Alanını Belirler
Bir kadronun boyutları ve geometrisi hangi alanda kullanacağını belirler. Eğer bisikletiniz boş zamanlarınızda gezinti için kullanacağınız bir araç ise ve de kadrosu yarış performansına göre ayarlanmışsa yanlış bisiklet satın almışsınız demektir. Veya bisikletinizden yüksek yarışma performansı bekliyor ve bunu da uygulamayı düşünüyorsanız ve de bisikletinizin açıları eğimli, arka tekeriniz de ayna yatak yuvasından uzakta ise, yine yanlış bir seçim yaptınız demektir. Kullanım alanına göre kadronun özellikleri yukarıdaki tabloda gösterilmistir.

Doğal olarak, tüm bu ölçülerin ayrı ayrı değerlendirilmemesi gerekir. Bisikletin tüm ölçüleri-açıları birbirlerini etkileyen faktörlerdir. Bunların tümünün toplamı bir bisikletin sürüş karakterini belirler. Bu özellikleri görebilme, tanıyabilme yetisi, bir bisikletin kullanım alanı ve performansı hakkında oldukça fikir verir.

  • Arka boru uzunluğu
  • Üst boru uzunluğu
  •  Sele borusu açısı
  • Çatal eğim farkı
  • Arka göbek-ayna mil uzaklığı
  • Ön göbek- ayna mil uzakliği
  • Kadro uzunluğu
  • Ayna mil yüksekliği
  • Gidon boğazı açısı
  • Gidon boğazı uzunluğu

ARKA BORU UZUNLUĞU

Bu kadro boyunu belirleyen önemli bir ölçüdür. Fakat üst borusu eğimli kadrolarda bu borunun yatay olduğu varsayıldığı zaman sele borusuyla bu hayali çizginin keşistiği noktayla ayna mil uzunluğu kabul edilir.

ÜST BORU UZUNLUĞU

Bu borunun idealde bisikletçinin vücut boyuyla orantılı olması gerekir. Dağ bisikletlerine oranla biraz daha uzun olması istenir. Bu konforu, dengeyi arttıran bir özellikdir. Çoğu zaman üst boru arkaya doğru eğimlidir. Tabii bu açı bisikletler arasında farklılık gösterebilir. Bu özellik, düşme anında bisikletçinin kadroya çarpma riskini azaltır.

SELE BORUSU AÇISI

İşte bu açı bisikletin sürüşünü etkileyen en önemli etkendir. Eski bisikletlerde bu boru oldukça eğimlidir. Günümüzde 72 veya 73 derece standart kabul edilmiştir. 69 , 71 arası daha konforlu bir sürüş saglar fakat bu bisikletin tırmanışı ve ataklığını olumsuz etkiler. Bacağı kısa bisikletçilerin daha dik açılı (71, 73 ) uzun olanların ise biraz eğimli (70, 71) sele borulu bisikletlere binmeleri önerilir.

ÖN ÇATAL AÇISI

Ön çatal ve çatal eğim farkı ile birlikte ön çatal açısı bisikletin manevra yeteneğini belirler. Eskiden bu açı 68 civarındaydı. Günümüzdeki standart 71 'dir. Daha dik açılar hafifçe kıvrık bir çatalla birlikte en duyarlı manevra yeteneği sunar. Daha eğimli olanlar da ise ön tekere bisiklete dahi (kesinlikle önermiyorum) bisikletin düz bir çizgide rahatlıkla ilerlediğini farkedersiniz. Bunu yapmak gidon açısı daha dik bisikletlerde çok daha zordur.

ÇATAL EĞİM FARKI

Bu fark, ön teker milinin izdüşüm noktasıyla (ön tekerin yere değdiği nokta) çatal borusundan geçen hayali çizginin yerde keşistiği nokta arasındaki uzaklıktır.  Bu uzaklığı, çatalın eğimi ile çatal borusunun açısı belirler. Bu mesafe azaldıkça ön teker, gidondan gelen en küçük hareketi "yanıtlar". Bu özellikle bozuk, taşlı yollarda çok önem kazanır. Eskiden bisiklet çatallarındaki kavis çok fazlaydı. Bu gereken manevra duyarlılığını azaltıyordu. Bundan 4-5 yıl önce düz (kavissiz) çatallar ortaya çıktı. İstenen duyarlılık sağlandı ancak bu kez de, yoldaki en küçük girinti çıkıntı büyük bir ölçüde bisikletçiye yansıdı ve bu durum bisikletçiyi yordu. Bu sistem çabuk terkedildi ve ne dik ne de çok kıvrımlı çatalların en iyi çözüm olduğu ortaya çıktı.

ARKA GÖBEK - AYNA MİL UZUNLUĞU

Bu mesafe ne kadar uzun olursa konfor o oranda artar fakat bu kez de bisiklet ataklığını kaybeder ve yokuşlarda verimsiz bir sürüş ortaya çıkar. Günümüzde bu ortalama 17 inch (43 cm.)dir. Ancak bu mesafeyi kısatltmaya doğru bir eğilim vardır. Zaten yarış bisikletlerinde burası 39-42 cm. Arasında değişir.

ÖN GÖBEK-AYNA MİL UZAKLIĞI


Bu mesafenin pedal kolları (kranklar) yere paralelken gidonu çevirdiğinizde ayak ucu ön tekere değmeyecek kadar olması gerekir. Bu pedal çevrirken aynı zamanda güvenli manevra anlamına gelir.

KADRO UZUNLUĞU

Her iki teker merkezleri dolayısıyla ön ve arka tekerin yerle temas eden noktaları arasındaki mesafedir. Bunun uzun olması, bisiklete düz yollarda rahat kullanım, kısa olması duyarlılık, ataklık sağlar.

AYNA MİL YÜKSEKLİĞİ

Ayna milin yerden yüksekliğidir. Bunun yere yakın olması manevra yeteneğini arttırır, yüksek bir ayna yatak yuvası daha fazla denge ve düz yolda daha iyi sürüş sağlar. Buranın yüksek olması, engellerden geçerken yine avantajdır. Zaten dağ bisikletlerinde son yıllarda en büyük ayna dişlinin çapı (diş sayısı) azaltılarak bu enaza indirilmiştir. Bu sistemi zaten Suntour birkaç yılıdır uyguluyordu.

GİDON BOĞAZI AÇISI


Gidon boğazının ön çatal borusu ile yaptığı açıdır. Bu, şehir bisikletlerinde genellikle 15 - 25 arasındadır. Sportif bisikletlerde 15-10'dir. Ön kısmı yükselen ön süspansiyonlu bisikletlerde bu açının 0-5, yani alçak olması, amortisörün yarattığı yüksekliği dengeler.

GİDON BOĞAZI UZUNLUĞU

Ön çatal ekseniyle gidon merkezi arasındaki uzaklıktır. Gidon boğazının uzunca olması bisikletçinin ağırlığının arka ve ön tarafta daha dengeli dağılmasını sağlar. Bu tip boğazlar (13-15 cm.) daha çok yarış tipi, yüksek performanslı bisikletlerde bulunur. Kısa tip (5-10 cm.) boğazlı bisikletlerde gidon hakimiyeti daha zor olur.
Kadro Geometrisi Kadro Geometrisi Reviewed by Editor on Cuma, Mayıs 18, 2012 Rating: 5

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.