Kalp Monitörü ve Nabız Kontrolü

Bir formula arabasını incelediğinizde, içinde hız göstergesi yerine kocaman bir devir saati göstergesi görürsünüz. Bir araba motoru için , devir sayısı çok önemlidir. Bu, motorun kolay veya güç çalıştığını belirtir.

kalp monitörü ve nabız kontrolü
Bisikletçiler tarafından kullanılan bir kalp monitörü, aynı EKG cihazı gibi göğüs bölgesine yerleştirilen ve kalpten gelen impuls titreşimlerini elektriksel yolla alıp bunları bilekte bulunan bir cihaza ileten bir kablodan oluşur. En basitleri $100'dan başlar ve daha gelişmişleri daha pahalıdır. Gelişmiş modellerde, 5-60 sn'lik aralıklarla kalp atım sayısının bir grafik ekranda örneklenmesi, minimum ve maximum nabız sayıları ve alarm seçenekleri gibi özellikler vardır.

  • Normal insanda dinlenmedeki nabız 60-80'dir,
  • Dayanıklılığa yönelik spor yapanlarda dinlenmedeki nabız 60'ın altına iner. Bu insanların, kalp kasının daha kuvvetli olduğunu, kalbin bir kasılmadaki pompaladığı kan miktarının fazlalığı ve dokulardaki kılcal damarlaşmanın yoğunluğunu gösterir.
  • Nabız en iyi şekilde bir elin baş ve dört parmağı ile birlikte boyun damarlarından alınır.
  • 15 saniye üzerinden alınan nabız 4'le çarpılarak dakika kalp atım sayısı bulunur.
  • Yüklenmeli çalışmalarda maksimum kalp atım sayısı (220-yaş) formülü ile bulunmakla beraber çalışmalarımızda uygulanacak maksimum kalp atım sayısı 160-180 olmalıdır. (220'den yaşını çıkar.)
  • Bir çok çalıştırıcı çalışma sırasında yüklenme ve dinlenmeyi ayarlamada güvenilir bir ölçüt bulmakta zorluk çeker. Salonda laboratuvar olmadan kullanılabileceği en güvenilir ölçüt, kalp atım sayısı (HR)'dır.

Kalp atım sayısı (HR) kişinin çalışmalarını yönlendirmede iki türlü kullanılmaktadır.
  1. Belirli bir çalışmada yüklenmenin sonundaki maksimum kalp atım sayısı (MaxHR)
  2. Yüklenmeden sonra dinlenmedeki kalp atım sayısıdır.
Kalp atım sayısının kontrol edilmesinin ana amacı; yapılan çalışmanın sporcu üzerinde yarattığı yorgunluğu kontrol ederek, aşırı yorgunluğun önlenmesi, aşırı zorlanarak uzun süreli yorgunluğun ortaya çıkarmasını engellemektir.
  • Şiddetli bir çalışma sırasında kalp atım sayısı (HR) çalışan kaslara yeteri kadar enerji ve oksijen taşımak için yükselir.
  • Çalışmayı takiben dinlenme sırasında HR düşer. HR'nin düşme oranı kas hücresinde biriken yorgunluk maddelerinin (laktik asit) miktarı ile ters orantılıdır.
  • Kişide kondisyon arttıkça çalışmayı izleyen dinlenme aralığında kalp atım sayısının aşağı doğru inme hızı artacaktır.
  • İnterval ve dakika koşu türü çalışmalarda ikinci bir yüklenmeye 2-5 dak. kadar dinlenildiği veya dakika kalp atım sayısının asgari 120-130 olduğu zamanda başlanılmalıdır.
  • Dakika kalp atım sayısı devamlı olarak 200'ün üzerine çıkıyor,dinlenme devresinde uzun süre 120-130 seviyesine düşmüyorsa programlar hafifletilmeli veya dinlenme zamanları uzatılmalıdır.
Aşağıdaki tabloyu, pek çok antrenman salonlarında görmüşsünüzdür. Bunlar genelleme olup, çoğu kişiler için geçerlidir. % olarak verilen sayı, maximum kalp atım sayınızın % cinsindendir.

Bölge 1 <65         Şarkı söyleyebilir
Bölge 2 65 - 72 Rahat konuşabilir
Bölge 3 73 - 80 Konuşma zor / normal
Bölge 4 84 - 90 Normal / zor nefes alma
Bölge 5 91 - 100 Zor nefes alma, acıma, yanma
Kalp Monitörü ve Nabız Kontrolü Kalp Monitörü ve Nabız Kontrolü Reviewed by Editor on Pazartesi, Haziran 18, 2012 Rating: 5

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.